"Nu registreras allt"

2010-12-15 @ 09:21:17
" Snart finns hela ditt elektroniska liv i lagrat i en databas. Mejl-, sms- och samtalsuppgifter ska kartläggas och sparas, enligt ett förslag som riksdagen röstar om på torsdag. – Den riktar sig mot alla svenska medborgare, säger André Rickardsson, IT-säkerhetsexpert och tidigare avdelningsdirektör på Säpo."


Man blir bara trött av vissa artiklar...

"Sparas i databaser

Enligt lagförslaget, som initierades av förre justitieministern Thomas Bodström, kommer uppgifter från all typ av kommunikation att inhämtas och sparas i stora databaser.

– Det är information om kommunikationen, inte själva innehållet som berörs. Till exempel om ringer jag till dig, ska man spara mitt nummer, ditt nummer, mina abonnentuppgifter och vilken position jag befunnit mig på när jag ringt, berättar André Rickardsson, IT-säkerhetsexpert och tidigare avdelningsdirektör på Säpo för Aftonbladet.

IP-nummer lagras

Förutom information om telefonsamtal så ska man även spara uppgifter om sms, mms, mejl och IP-adresser. När man surfar med sin dator tvingas internetoperatören att lagra IP-nummer från samtliga hemsidor du besöker, samt vilken tidpunkt du besökte dem.

– Min dotter skickar 4 000-5 000 sms i månaden, det spelar ingen roll vart hon går så sms:ar hon. Det är som att hänga en GPS-sändare på henne. Varje gång hon sms:ar så positionerar man ju henne, säger André Rickardsson.

Minst sex månader

Informationen ska hämtas från alla svenska medborgare, samt alla som befinner sig i Sverige, och lagras i minst sex månader.

Är du till exempel medlem i en förening som skickar ut mejl till alla medlemmar så lagras informationen om samtliga mottagare i databasen.

– Om nu KPML(r) skickar ut ett medlemsbrev så kommer de ju att registrera alla medlemsadresserna. Då har man ju ett medlemsregister. Det hade ju IB älskat för 30 år sedan. Då hade de inte behövt spionera, säger Rickardsson.

Han fortsätter:

– Jag har jobbat på Säpo själv i många år. Vi vill ju ha information, och i bland behöver man information. Men man måste se under vilka former man inhämtar information.

Vill ta bort spärrar

I nuläget kan polis välja att ta del av liknande information, men då krävs en skäligen misstanke om brott som ger minst två års fängelse samt ett domstolsbeslut. De spärrarna vill man ta bort.

Kritiker till förslaget lyfter också fram faran med att databaser kan läcka, som i fallet med Wikileaks-dokumenten. Detta skulle kunna göra att information om samtliga svenskars elektroniska liv hamnar i orätta händer.

– Jag tycker att det känns väldigt oroväckande. Den senaste veckans händelser visar väldigt tydligt på farorna med att man samlar information, säger Anne Ramberg, generalsekreterare i Advokatsamfundet till Rapport.

Ask: "Ordning och reda"

Justiteminister Beatrice Ask tycker att det är rimligt att samla informationen och hävdar i Rapport att det kommer att bli "ordning och reda".

– Sådana här uppgifter samlas in och sparas redan i dag. Förslaget handlar i stället om vad man ska ålägga operatörer att spara och på vilka villkor det sparas, enligt ett EU-direktiv, säger hon till SVT.

Kan dra slutsatser

Men enligt André Rickardsson är förslaget, om det blir verklighet, en guldgruva för alla som arbetar med underrättelseverksamhet. Den gör det möjligt för analytiker att dra slutsatser om sexuell läggning, politisk åsikt, religion eller vem du har kontakt med. Kort och gott: Allt.

– Jag förstår inte att det inte är ett ramaskri bland alla som sa FRA-lagen skulle inskränka på hela Sverige. Utifrån mitt perspektiv kränker FRA ingens personliga integritet i Sverige, om man inte är av intresse för svensk underrättelsetjänst. Det här riktar sig ju mot alla svenska medborgare. Punkt."


Artikeln



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0