Moralproblem

2012-05-17 @ 12:05:22
Har nu suttit och skrivit en stund på filosofiarbetet och känner att jag har kommit igång ganska bra faktiskt! Någon timmes skrivanden till och så kan den nog vara ganska färdig. Måste bara fundera över vad jag själv tycker, att analysera andras svar och tankar är lättare men sen måste jag själv ta ställning. Vi håller på med moralprobelm. Så vi ska skriva en artikel där vi har ställt 2 moralproblemsfrågor till åtta personer. Det är intressant att se vad folk svarar och vad de tycker!. De två frågorna vi har lyder så här:

"Din bror har blivit mördad och bevisen mot den som gjorde det är solklara. Någon vecka senare befinner du dig i samma rum som mördaren med en pistol. Ger du igen med samma mynt eller låter du mördaren vara?"

och det andra är:

"Du och en nära vän har blivit strandsatta på en öde ö som verkligen ligger mitt ute i ingenting. Det kommer aldrig båtar förbi och chansen att bli räddade är nästan lika med noll. Men en dag kommer en båt förbi och den har möjlighet att ta med sig en av er. Beslutet är ditt åker du eller din vän med? Vem lämnas kvar på ön för resten av sin framtid?"

Den första tror jag att jag faktiskt har ett vettigt svar på men den andra behöver mer fundering. Så vad hadde ni gjort kära läsare?

 

 


Kommentarer
Postat av: sanna

sv: ja, det är fan något man sörjer varje dag, att man inte hann se honom live.

2012-05-17 @ 14:49:27
URL: http://ssanibo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0